Procedura wspierania rodziny
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Usługa asystenta rodziny kierowana jest do rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, w tym:
1. Rodzin, których dzieci przebywają obecnie w pieczy zastępczej, natomiast istnieje szansa ich powrotu do rodziny biologicznej;
2. Rodzin zagrożonych umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej;
3. Rodzin, u których występują okresowe trudności w realizacji funkcji opiekuńczo wychowawczej oraz niezaradność życiowa.
Dokumenty:
1.Wniosek o ustanowienie asystenta rodziny i pisemna zgoda rodziny w postaci oświadczenia na realizację usługi asystenta rodziny.
2. Karta informacyjna o rodzinie.
3. Plan pracy z rodziną.
4. Aktualizacja planu pracy z rodziną.
5. Okresowa ocena sytuacji rodziny.
6. Ocena końcowa pracy asystenta rodziny.
7. Monitoring rodziny.
Procedura postępowania:
1. Pracownik socjalny, przeprowadzający wywiad środowiskowy, po zdiagnozowaniu
problemów opiekuńczo - wychowawczych w rodzinie, wnioskuje o objęcie jej usługą
przez asystenta rodziny, wcześniej zapoznając rodzinę z ofertą pomocy, świadczoną
w ramach usługi i uzyskaniu pisemnej zgody rodziny na udział w usłudze asystenta rodziny.
2. Wywiad opiniuje i zatwierdza kierownik ośrodka pomocy społecznej.
3. W przypadku wniosku o objęcie rodziny usługą asystenta rodziny, zgłoszonego przez
instytucję zewnętrzną, zgłoszenie przekazywane jest do odpowiedniego pracownika socjalnego, który na podstawie wywiadu środowiskowego, ustala czy zasadne jest objęcie usługą asystenta rodziny. Ponadto pracownik socjalny rozeznaje także czy rodzina jest zainteresowana współpracą z asystentem. W przypadku zasadności objęcia usługą asystenta rodziny, pracownik socjalny wnioskuje o takie wsparcie do kierownika ośrodka pomocy społecznej.
4. W przypadku kiedy asysta rodziny przyznana jest wyrokiem sądu, asystent podejmuje
działania zmierzające do poprawy sytuacji rodziny. Niepodjęcie przez rodzinę
współpracy z asystentem, skutkować będzie poinformowaniem o tym fakcie sądu.
5. Na podstawie pozyskanych informacji o rodzinie, pracownik socjalny przygotowuje stosowną informację do instytucji, która złożyła wniosek o objęcie rodziny usługą asystenta rodziny.
Nawiązanie współpracy z rodziną przez asystenta:
1. Asystent rodziny, po otrzymaniu wywiadu środowiskowego z rodziną, zakwalifikowaną
do usługi, niezwłocznie zapoznaje się z wywiadem środowiskowym i pozostałą
dokumentacją rodziny, będącą w dyspozycji ośrodka oraz nawiązuje kontakt
z pracownikiem socjalnym prowadzącym rodzinę, ustalając termin wspólnej wizyty u rodziny.
2. W trakcie wizyty w środowisku rodzina wraz z asystentem omawia zasady współpracy z asystentem i podpisuje zgodę na aktywną współpracę z asystentem.
Realizacja usługi asystenta:
1. Od momentu rozpoczęcia współpracy asystent rodziny zapoznaje się z rodziną, stara
się uzyskać jak najwięcej informacji dotyczących jej sytuacji, problemów i ograniczeń
a także zasobów i możliwości. Pozyskuje również informacje odnośnie oczekiwań
poszczególnych członków rodziny. Precyzuje zakres usług oferowanych przez
asystenta rodziny i ustala wspólnie z rodziną cele/zadania do osiągnięcia oraz
sposoby ich realizacji.
2. Częstotliwość spotkań i czas trwania wizyt asystenta w rodzinie uzależnione są od
indywidualnych potrzeb rodziny.
3. Spotkania odbywają się w miejscu zamieszkania lub miejscu wskazanym przez
rodzinę. Godziny świadczenia usług są elastyczne i dostosowane do potrzeb rodziny.
Każde spotkanie odnotowane jest w karcie pracy z rodziną.
4. Po uzyskaniu wystarczającej ilości informacji o sytuacji rodziny asystent sporządza
swoją diagnozę sytuacji rodziny i, we współpracy z rodziną, opracowuje długofalowy
plan pracy z rodziną.
5. Plan pracy z rodziną zostaje opracowany nie później niż do 2 miesiąca od rozpoczęcia
współpracy i może być modyfikowany w trakcie trwania usługi, w zależności od
potrzeb.
6. Asystent dokonuje również okresowej oceny sytuacji rodziny, którą przedstawia
kierownikowi ośrodka, minimum co pół roku.
7. W przypadku uzyskania przez asystenta rodziny ważnych informacji, dotyczących
zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia członków rodziny, niezwłocznie podejmuje
działania interwencyjne, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
8. Współpraca pomiędzy pracownikiem socjalnym, prowadzącym rodzinę, a asystentem
rodziny trwa przez cały okres realizacji usługi i zakłada stałą wymianę niezbędnych
informacji poprzez kontakty osobiste, telefoniczne lub drogą elektroniczną oraz
w formie pisemnej.
11. W przypadku braku możliwości realizacji usługi asysty, asystent informuje
kierownika ośrodka i pracownika socjalnego, i wspólnie podejmują decyzję odnośnie dalszych działań.
12. Asystent rodziny na bieżąco omawia z kierownikiem i pracownikiem socjalnym postępy w pracy z rodziną oraz ewentualne trudności w realizacji podjętych zadań.
13. Asystent rodziny sporządza ocenę końcową swojej pracy z rodziną, przedstawiając przyczynę zakończenia współpracy do zatwierdzenia przez kierownika ośrodka pomocy społecznej.
14. Asystent rodziny po zakończeniu pracy z rodziną prowadzi monitoring rodziny i sporządza notatkę służbową o funkcjonowaniu rodziny, zatwierdzoną przez kierownika ośrodka pomocy społecznej.





